27.3.14

Et moderne museum

Jeg er en nerd for museer, og jeg elsker både utstillingen og arkitekturen på Museum for Søfart, som ligger i Helsingør, en ca 45 min nord for København. Da jeg var liten var vi hele sommeren hos familie ikke langt herfra, så jeg føler at jeg opplever bardommen igjen ved å være her på Nordsjælland. Det er andre gang jeg besøker MfS og jeg blir like imponert hver gang. Museet er tegnet av det danske arkitektfirmaet BIG, Bjarke Ingels Group og ligger under jorden rundt den gamle tørrdokken som er et historisk industrielt kulturminne. Tilgang til bygningen er via broer  strukket over dokrommet og gulvet i utstillingsrommet er langsomt synkende, slik at du går  rundt i huset ned i en spiral og havner en etasje ned.

Midt i museet finner du konferansesalen, med hundervis av Arne Jakobsen stoler, og det er er litt av et syn. Museet er et interaktivt museum der utstillingene går hånd i hånd med den spennende arkitekturen. Denne gangen spiste vi lunsj i cafeen, men jeg må dessverre innrømme at jeg ikke spiste så mye, jeg var mer opptatt av å ta bilder av de nydelige, høye murveggene.

Vi skal tilbake hit i sommerferien, og da gleder meg meg til å vise frem både museet og Helsingør til barna. Da kjører vi fra Oslo og tar båten over fra Sverige og tar et par dager på Den Danske Riviera før vi suser nedover til familien i København.





Lunsjen ble spandert av Museum for Søfart
Foto // Linda Elmin



Pin It

1 kommentar:

  1. I have no positions in any stocks mentioned hermes outlet, and no plans to initiate any positions within the next 72 hours. I wrote this article myself, and it expresses my own opinions. I am not receiving fendi outlet compensation for it (other than from Seeking Alpha). I have no business relationship with any company whose stock is mentioned in this article. (More.)

    SvarSlett